Mad til en travl hverdag og en gladere mave

Chiagrød – Perfekt til den travle morgen

Chiagrød – Perfekt til den travle morgen

I kender det sikkert allesammen. Man kommer sent i seng, er træt morgenen efter og lader vækkeuret ringe et par gange før man tager sig sammen til at stå op. Derfra har man så travlt at man sjældent når at spise en god morgenmad og måske nøjes med et stykke frugt eller morgenmad på 7/11.

Denne Chiagrød gøres klar aftenen før og kan derfor let gøres klar om morgenen eller eventuelt tages med i engangsglas eller lignende. Samtidig er den super sund, mætter mere end man tror og er 100% vegansk – og så er den uden tilsat sukker. Opskriften er til den store børnefamilie mængde mæssigt.

Ingredienser:

  • 0.5 liter mandelmælk eller kokosmælk
  • 70 gram chiafrø (det ser ikke ud af meget, men de små labaner suger masser væske)
  • 2 bananer
  • 150 gram bær (eller mere!)

 

  • Hvis man kan li’ sin grød lidt sødere kan man tilsætte 2 tsk. vaniljeessens eller vaniljesukker, hvilket selvfølgelig gør den sukkerholdig og ikke sukkerfri. Jeg foretrækker dog grøden uden vanilje.

Fremgangsmåde:

  1. Mandelmælk eller kokosmælk hældes i en blender og blendes med bananerne til en ensartet masse.
  2. Chiafrøene hældes ved og der røres rundt med en ske eller et piskeris.
  3. Blandingen hældes i en skål og sættes i køleskabet natten over. Hvis man vil forberede mere kan bærerne vaskes og skæres i passende størrelser, så er de lige til at “kaste” på grøden næste morgen.
  4. Dagen efter anrettes de i glas og bærerne lægges ovenpå.


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *